ویزای تحصیلی کانادا

ویزای تحصیلی کانادا

ویزای تحصیلی کانادا جزو ویزاهای پرمتقاضی است که سالانه توسط دانشجویان زیادی از سراسر دنیا اخذ می‌شود‌. کانادا به شدت کشوری مهاجر پذیر است و برخلاف سایر کشورهای انگلیسی زبان، سالانه مهاجران خارجی زیادی را می‌گیرد و سالانه برنامه‌های مهاجرتی زیادی را نیز برای جذب متقاضیان طراحی می‌کند که یکی از این برنامه‌های مخصوص، ویزای تحصیلی کانادا می‌باشد و هر ساله هزاران دانشجو نیز که به دنبال استفاده از امکانات آموزشی پیشرفته این کشور هستند، برای داشتن آینده‌ای روشن ویزای تحصیلی این کشور را می‌گیرند و آن را مقصد طلایی برای تحصیلان خود می‌دانند.
این روش اخذ ویزا یکی از روش‌های اصلی و پرطرفدار مهاجرت کانادا است و قرار بود در سال ۲۰۲۳ برای بیش از نیم میلیون دانشجوی جدید صادر شود. در این مقاله سعی داریم اطلاعات مورد نیاز متقاضیان برای برنامه‌ریزی دقیق به کانادا را به طور کامل شرح دهیم.
راه‌های مختلفی برای سفر و اخذ اقامت این کشور وجود دارد از ویزای توریستی کانادا گرفته تا ویزای استارتاپی و خود اشتغالی و غیره. شما باید بسته به شرایط و اوضاع خود بهترین روش را انتخاب کنید.

انواع ویزای تحصیلی

انواع ویزای تحصیلی کانادا به دو دسته تقسیم می‌شود: ویزای دانشجویی و ویزای دانش آموزی

  1. ویزای دانشجویی:

    برای افراد بالای ۱۸ سال که به دنبال تحصیل در کالج‌ها و دانشگاه‌های این کشور هستند، صادر می‌گردد.

  2. ویزای دانش آموزی:

    این نوع ویزا برای دانش‌آموزان زیر ۱۸ سال که می‌خواهند تحصیل در مدارس کانادا را تجربه کنند، صادر می‌شود.

    اما شاید برایتان سوال پیش بیاید که نحوه اقدام برای این ویزاها به چه شکل است؟
    اگرچه شرایط و مدارک لازم برای هرکدام تا حدودی تفاوت دارد اما در ادامه مقاله آنها را توضیح می‌دهیم.
    به طور کلی ویزاهای مختلفی برای ورود به کانادا وجود دارد از ویزای استارتاپ کانادا گرفته تا ویزای تحصیلی که هرکدام شرایطی مخصوص برای گرفتن دارند.

canada educational visa

شرایط اخذ ویزای تحصیلی دانشجویی

شرایطی برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا وجود دارد که شامل موارد زیر است:

  • متقاضی باید از یکی از دانشگاه‌ها یا کالج‌های معتبر این کشور، شماره DLI پذیرش بگیرد.
  • متقاضی باید از لحاظ مالی شرایط خوبی را داشته باشد و قادر به پرداخت شهریه تحصیلی و هزینه زندگی حداقل یک سال باشد و باید این توانایی را به شکل تمکن مالی به اداره مهاجرت کانادا بدهد.
  • در کشور مبدأ دارای تای کافی باشد. (در ادامه به اینکه تای چیست اشاره خواهیم کرد)
  • متقاصی باید آفیسر اداره مهاجرت را با دلایلی قانع کند که تحصیل در مقطع و رشته مورد نظر در این کشور مزایا و تاثیرات مثبتی در آینده او دارد و او نمی‌تواند به این مزایا در کشور خود برسد.
  • متقاضی باید آفیسر اداره مهاجرت را قانع کند که حتما به کشورش برخواهد گشت و ماندن او در این کشور موقت خواهد بود و پس از پایان تحصیل و مدت ویزای تحصیلی کانادا قرار نیست در کانادا بماند.
  • متقاضی باید از لحاظ جسمی سالم باشد.
  • متقاضی نباید دارای سوء پیشینه باشد.

اگر به دنبال مقایسه کانادا با سایر کشورها هستید می توانید از مقاله های مقایسه ای سایت ما چون کانادا یا آمریکا دیدن کنید.

canada educational visa for students

شرایط اخذ ویزای دانش آموزی

برای اینکه فرزندتان ویزا دانش آموزی بگیرد باید یکسری شرایط ویژه‌ای داشته باشد.

  • متقاضی باید از یکی از مدارس معتبر این‌ کشور در مقطع دبستان یا دبیرستان پذیرش گرفته باشد.
  • اگر متقاضی سنی کم‌تر از ۱۰ سال و یا ۱۰ سال دارد، باید یکی از والدین یا قیم قانونی‌اش متقاضی را در دوران تحصیل در این کشور همراهی کند.
  • اگر متقاضی بالای ۱۰ سال داشته‌باشد و والدین نخواهند کودکان خود را همراهی کنند، باید شخصی را به عنوان کاستودین فرزندشان در این کشور معرفی کنند.
    شاید برایتان سوال پیش بیاید کاستودین در ویزای تحصیلی کانادا چیست؟ متقاضیان کودک نیاز به یک فرد مراقب در این کشور خواهند داشت که در مواقع ضروری کمکش کند. به این فرد کاستودین می‌گوییم که باید اقامت دائم یا پاسپورت کانادا داشته و همچنین فرم کاستودین را امضا کند و مسئول  حمایت از فرزند شما در این کشور را داشته باشد.

اگر به دنبال مطالعه و کسب اطلاعات راجع به ویزای کشورها هستید می توانید مقاله های دیگر سایت ما مانند ویزای شینگن را هم مطالعه کنید.
توجه کنید که تای و آفیسر نقش زیادی در صدور این ویزای تحصیلی در این کشور دارند، برای همین در ادامه در مورد آنها هم توضیح می‌دهیم.

تای چیست؟

شاید تاکنون بارها تای را شنیده باشید ولی ندانید آن چیست. معنی تای (Tie) گره است. تای یا همان گره به وابستگی های متقاضی به کشور خودش تلقی می‌شود. مثلا اگر تای متقاضی ایرانی با ایران ضعیف باشد یعنی پس از ترک ایران، احتمال عدم بازگشت او بعد از انقضای ویزای تحصیلی کانادا وجود دارد چون پیوند محکمی برای بازگشت به ایران را ندارد.
اما Balance of Ties به چه معناست؟
بالانس تای مانند یک ترازو می‌باشد. در اگر در یک کفه ترازو پیوندهای شما با کشور زندگی خودتان که ایران است باشد، در کفه دیگر پیوندهای شما با کانادا قرار می‌گیرد.

شرایط سنی اخذ ویزای تحصیلی کانادا

سن از فاکتورهای پراهمیت و تاثیرگذار در اخذ ویزا است. رابطه‌ی مهمی بین سن و مقطع تحصیلی درخواستی متقاضی وجود دارد. هر چقدر تناسب بین سن متقاضی و مقطع تحصیلی پذیرش شده مناسب‌تر باشد، شانس اخذ ویزای متقاضی نیز بیشتر می‌شود ولی برعکس هر چقدر سن به نسبت مقطع تحصیلی بیشتر گردد، شانس اخذ ویزای متقاضی نیز کاهش می‌یابد.

cost of educational visa

هزینه ویزای تحصیلی کانادا

شاید سوالتان باشد هزینه بررسی پرونده در اداره مهاجرت کانادا برای ویزای تحصیلی کانادا چقدر است؟

  • هزینه استادی پرمیت متقاضیان به ازای هر نفر ۱۵۰ دلار است
  • هزینه تمدید استادی پرمیت متقاضیان ۱۵۰ دلار است.
  • هزینه بازیابی یا رستوریشن وضعیت دانشجویی متقاضیان نیز ۳۵۰ دلار است.
  • هزینه‌ی ویزای کار همراه دانشجو متقاضیان ۲۵۵ دلار است.
  • ویزای توریستی همراه متقاضیان دانشجو ۱۰۰ دلار تمام می‌شود.
  • هزینه‌ی ویزای همراه متقاضیان دانش آموز ۱۰۰ دلار است.
    البته علاوه بر موارد بالا هزینه انگشت نگاری هم باید حساب کنید.
    هزینه انگشت نگاری این کشور برای متقاضیان به ازای هر نفر ۸۵ دلار است و انگشت نگاری به ازای هر خانواده که شامل دو نفر و بیشتر باشد ۱۷۰ دلار است.
    شاید برایتان سوال شود که هزینه آزمون زبان و ترجمه مدارک ویزای تحصیلی کانادا چقدر است.
    میانگین هزینه‌ی آزمون زبان انگلیسی یا فرانسه میانگین حدود ۳۰۰ دلار است.
    میانگین هزینه‌ی ترجمه مدارک حدودا ۲۵۰ دلار تمام می‌شود.
    اگر بدنبال استخدام وکیل مهاجرت برای انجام مراحل اخذ ویزا هستید، هزینه‌ی میانگین این کار بسته به تجربه کاری و مهارت و شهرت وکیل بین ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار خواهد بود.

به دنبال اقامت هرکشوری باشید از اقامت دبی گرفته تا اقامت کانادا باید یکسری مدارک را تهیه و ارائه کنید. در ادامه به مدارک لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی اشاره می کنیم.

educational visa documents

مدارکی لازم برای اخذ ویزای تحصیلی

مدارک مورد نیاز برای متقاضیان ویزای تحصیلی کانادا ۳ دسته کلی دارد:

دسته مدارک فردی، مدارک مالی و فرم‌ها:

متقاضیان این ویزا باید کلیه مدارک فردی مورد نیاز را در یک فایل واحد قرار داده و طبق شرایط اداره مهاجرت کانادا آن را با اسم Personal Information در اپلیکیشن مورد نظر آپلود کنید.

مدارک فردی شامل موارد زیر است:

  • نامه پذیرش تحصیلی، نامه استادی پلن و مدرک و ریز نمرات تحصیلی به همراه صفحات فارسی
  • صفحه اول پاسپورت به همراه تمام صفحات مهردار حاوی سابقه سفر،(چهره شما باید خنثی (بدون لبخند و اخم) باشد و اگر می‌خواهید آرایش کنید هم نباید زیاده روی کنید. داشتن عینک طبی ایرادی ندارد ولی در استفاده از لنز های غیر طبی یا عینک های زیبایی مجاز نیستید.)
  • مدرک زبان و شناسنامه و یک قطعه عکس ۳.۵ در ۴.۵
  • نامه عدم سوء پیشینه
  • کارت پایان خدمت سربازی یا کارت معافیت (این مورد برای آقایان است) برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا
  • سند ازدواج (اگر متاهل باشید)
  • رزومه (ضروری نیست ولی اگر اداره مهاجرت کانادا بخواهد باید رزومه خود را ارسال کنید)
  • گواهی پذیرش کبک (certificat d’acceptation du Québec) (CAQ) برای متقاضیان تحصیل در این استان
  • در صورت داشتن وکیل باید نامه دفاعیه وکیل (همان سابمیشن لتر) ارائه کنید.

برای دانش آموزان:

گواهی حضانت و رضایت نامه خروج از کشور
در هنگام انجام مراحل آپلود، نامه پذیرش تحصیلی، پاسپورت، عکس و سابمیشن لتر را باید جداگونه قرار دهید نه در فایل Personal Information.
این کار را باید برای مدارک مالی هم به همین شکل انجام دهید و کلیه مدارک مالی را در یک فایل بگذارید و آن را با اسم Proof of Means of Financial Support در اپلیکیشن آپلود کنید.

مدارک مالی مورد نیاز برای ویزای تحصیلی کانادا :

  • ارائه نامه تمکن بانکی متقاضیان و یا اسپانسر
  • گردش حساب ۴ تا ۶ ماه متعلق به متقاضی و اسپانسر
  • متقاضی باید یکی از مدارک رسید پرداخت دپوزیت دانشگاه و یا نامه بورسیه تحصیلی خود را ارائه کند.
  • متقاضی باید مدارکی که نشان‌دهنده درآمد اسپانسر ارائه کند.
    مثلا اگر کارمند باشد اسپانسرش باید نامه شغلی، قرارداد کاری یا فیش‌های حقوقی سه ماه اخیرش را ارائه کند؛ ولی اگر اسپانسرش شرکت دارد باید اسناد ثبت کارخانه یا شرکت اسپانسر و اساسنامه و مدرکی که میزان درآمد او را نشان می دهد ارائه کند.
    اما اگر اسپانسر خود اشتغال باشد باید جواز کسب را برای ویزای تحصیلی کانادا ارائه کند.
    و اگر اسپانسرش بازنشسته باشد، حکم بازنشستگی  و اگر به دنبال ارائه اسناد ملکی به نام خود شما یا اسپانسر باشید باید سند زمین، خانه و آپارتمان، محل کار یا مغازه، اجاره نامه یا سند ماشین و غیره را ارائه کنید.
    ۵.ارائه تعهدنامه حمایت مالی اسپانسر
    فراموش نکنید به هیچ عنوان دنبال ارائه مدارک جعلی و نامعتبر نباشید چون برای اخذ این ویزا به مشکل می‌خورید، حتی در صورت موفقیت اخد ویزا، ویزا همیشه در ریسک خواهد بود. تمام مدارک متقاضی که فارسی هستند هم لازم است به انگلیسی یا فرانسه ترجمه شود.

educational visa study permit

تفاوت ویزای تحصیلی کانادا و استادی پرمیت

ویزا لیبلی می‌باشد که آن را در پاسپورت متقاضی درج می‌کنند و اجازه ورود شما به کانادا را می‌دهد، ولی استادی پرمیت برگه‌ای است که زمان ورود متقاضی به فرودگاه کانادا صادر می‌گردد و اجازه تحصیل در کانادا را می‌دهد. هر دو این مدارک باید قبل از انقضای و تمام شدن اعتبار، تمدید شوند.

شما از کشورهای مختلفی می توانید ویزای تحصیلی بگیرید از  ویزای تحصیلی کانادا گرفته تا ویزای تحصیلی آمریکا و از کشورهای مختلفی می توانید ویزای کار بگیرید از ویزای کانادا گرفته تا ویزای یونان که هرکدام شرایط و قوانینی دارد که باید آنها را بررسی کنید.

تبدیل ویزای تحصیلی به اقامت دائم

  1. تبدیل ویزای تحصیلی به اقامت دائم کانادا در برنامه‌های فدرال
    روش تجربه کانادایی از طرق گرفتن اقامت دائم کانادا می‌باشد که مورد استفاده دانشجویان خارجی زیادی پس از فارغ‌التحصیلی است. این روش برای متقاضیانی با حداقل یک سال سابقه کار در کانادا با طبقه بندی شغلی جزو سطوح TEER 0, 1, 2, 3 مناسب است.
    متقاضی پس از فارغ‌التحصیلی و گرفتن ویزای کار PGWP باید دنبال سابقه کاری
    باشد و از روش CEC برای دریافت اقامت تحصیلی کانادا تقاضا دهد. این برنامه جزو برنامه سیستم اکسپرس اینتری (Express Entry) و بخشی از برنامه‌های مهاجرتی فدرال است.
    ۲.تبدیل ویزای تحصیلی کانادا به اقامت دائم کانادا در برنامه‌های استانی
    الف)به وسیله گرفتن جاب آفر در برنامه‌های مهاجرت استانی  PNP:
    متقاضی متاهلی که همسرش با گرفتن ویزای همراه او را برای تحصیل در کانادا همراهی می‌کند، به آسانی و در زمان کوتاه‌تری قادر است برای اقامت دائم کانادا بدون نیاز به فارغ‌التحصیلی و یک سال کار درخواست دهد. در صورتی که همسر متقاضی پس از ورود به این کشور از کارفرمایی کانادایی در استان اقامتتان در یکی از مشاغل تخصصی جاب آفر بگیرد، قادر است برای اقامت این کشور درخواست داده و همسرش هم به طور همزمان برای اقامت دائم درخواست کند.
    ب)فارغ‌التحصیلان رشته‌های خاص در برنامه‌های مهاجرت استانی  PNP:
    در برخی استان‌های این کشور همچون بریتیش کلمبیا، برخی رشته‌های تحصیلی‌ای با توانایی مستقیما درخواست برای اقامت دائم کانادا  بعد ویزای تحصیلی کانادا وجود دارند که نیاز به داشتن جاب آفر یا سابقه کار کانادایی ندارند. مثلا در استان ذکرشده در صورت تحصیل در رشته مهندسی در ارشد یا دکترا قادرید پس از فارغ‌التحصیلی و  از روش استانی به اخذ اقامت دائم اقدام کرده و نیاز به داشتن سابقه کار یا جاب آفر نیست.
    البته همه استان‌های این کشور این برنامه را ندارند و باید دنبال رشته‌های این مدلی بگردید.

برنامه‌های مهاجرتی استان کبک

حتما می دانید که قوانین کبک در سیستم مهاجرتی کانادا کمی متفاوتتر است و این استان کم و بیش ساز خودش را می زند. شما اگر قصد مهاجرت به این استان و اخذ ویزای تحصیلی کانادا را داشته باشید باید کاملا قوانین و شرایط خاص این استان را مطالعه کنید و در صورت داشتن شرایط برای گرفتن ویزا اقدام کنید.

برای فارغ التحصیلان این استان امکان گرفتن اقامت دائم کانادا وجود دارد. روش PEQ از روش‌های رایج اخذ اقامت بعد از تحصیل است ولی شرایطی هم دارد مثلا از شروط لازم برای این برنامه دارا بودن مهارت زبان فرانسوی در سطح B2 است.

ارتباط با راه ابریشم

Untitled 1

phone ۰۲۱-۷۸۷۱۶
insta raheabrisham.tida@
mail info@abrishamgroup.com
Untitled 1 سعادت آباد، سرو شرقی، پ۱۰۳، طبقه 2

با ما در ارتباط باشید 

عنوان ها

مطالب مرتبط

4 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها