سیستم مالیات در کانادا

سیستم مالیات در کانادا

سیستم مالیات در کانادا چگونه است؟ انواع مالیات در کانادا به چه صورت است؟ مالیات بر درآمد در کانادا به چه صورت است؟ مالیات بر خدمات و محصولات چیست؟ آیا مالیات شامل دانشجویان هم هست؟ مالیات خانه در کانادا به چه صورت است؟ برای آگاهی از سیستم مالیات این کشور با ما همراه شوید تا اطلاعات کافی کسب کنید. اگر قصد هرگونه سفر و اخذ ویزای توریستی کانادا  یا زندگی و مهاجرت به این کشور را دارید بهتر است با اطلاعات کافی از این کشور به آنجا سفر کنید.

انواع سیستم مالیات در کانادا

این کشور دو نوع مالیات دارد:

  • مالیات ایالتی Federal
  • مالیات استانی Provincial

مالیات ایالتی یا فدرال برای کلیه کاناداییان ثابت است ولی مالیات استانی در استانهای مختلف کانادا برای افراد تفاوت دارد. یعنی در سیستم مالیات در کانادا مالیات استان انتاریو و مالیات استان بریتیش کلمبیا یک بخش مالیات ایالتی یکسان دارد و یک بخش مالیات استانی متفاوت دارند. 

مالیات در این کشور بر چیزهای مختلفی مانند درآمد، خدمات، دارایی است و موارد مختلفی را تحت پوشش می‌گیرد از سایر موارد می‌توان به ارزش افزوده سرمایه، انتقال دارایی و ملک و املاک و کالا اشاره کرد. کلیه شهروندان و ساکنین این کشور نیز موظفند طبق قوانین تنظیم شده دولتی یا فدرال استانی و شهری مالیات بپردازند، چه مشغول به کار باشند و چه مشغول به زندگی در این کشور باشند با پرداخت مالیات به پیشبرد اهداف کشور کمک می‌کنند و از جریمه و دادگاهی شدن جلوگیری می کنند. مالیاتهای غیر مستقیم هم مانند تعرفه گمرکی، عوارض و غیره بخش دیگری از مالیات‌های ضروری هستند.

مقادیر مالیات‌ها هم در سیستم مالیات در کانادا بسته به زندگی در هر استان و نوع مالیات، متفاوت می‌باشد که باید به طور شخصی مالیات خود را محاسبه کنید.

اگر در کانادا زندگی می کنید، باید از اوایل ماه فوریه تا اواخر ماه آوریل فرم‌های مربوط به مالیات خود را تکمیل کنید و بدهی را تا پایان ماه آوریل پرداخت کنید و فرم Tax Return را تحویل دولت دهید.

شما هزینه‌هایی که طبق قوانین این کشور برای کم کردن میزان مالیات مجاز است را ذکر کنید، تا هزینه‌ها و مالیات‌ها را کم کنند و اگر هم قبلا پرداخت کردید، مبلغی را به شما باز می‌گردانند.

معمولا این کشور سه نوع اصلی مالیات را به شهروندان کانادا الزام می‌کند که هر کدام درصد، قوانین و اصول خاصی دارند.

  • مالیات بر درآمد ( بخش اعظم مالیات برای دولت فدرال است)
  • مالیات بر فروش (شامل تمامی عملیاتهای ارائه کالا و خدمات (GST) و فروش استانی (PST) و فروش هماهنگ (HST))
  •  مالیات بر دارایی توسط دولت‌های محلی بر ارزش زمین و ساختمان در سیستم مالیات در کانادا

اگر به دنبال راه اندازی ویزای استارتاپ یا خود اشتغالی باشید هم  باید مالیات بپردازید.

canada tax system conditions

مالیات بر درآمد در کانادا

بخش بزرگ این مالیات برای دولت فدرال است و درصدهای کمتری به دولت‌های استانی هم به جز استان کبک تعلق دارد. مالیات بر درآمد عموما به شکل به تصاعدی زیاد می‌شود و شاغلین با درآمد بالا درصد بیشتری موظف به پرداخت مالیات هستند تا افراد با درصد پایین تر.

مالیات در کانادا برای همه یکی نیست و بسته به درآمد و سبک زندگی متغیر است.

محاسبه این مالیات نیز مراحلی دارد در آغاز باید با محاسبه معافیت مالیاتی در نظر گرفته شود. شهریه دانشگاه و هزینه مهد کودک و صندوق بازنشستگی و کمک‌های خیریه از مبلغ کل کسر می‌گردد.

اما چرا در سیستم مالیات در کانادا ،دولت مالیات بر درآمد را سخت‌گیرانه‌ اخذ می‌کند؟

چون دولت هزینه زیادی را از مالیات بر درآمد به دست می‌آورد. پس سختگیری زیادی بر  این موضوع دارد.

میزان مالیات گروه های درآمدی مختلف به شرح زیر است:

canada task system table

البته اگر کار ندارید، بعد ورود خود به این کشور می توانید با کمک سایت های کاریابی کانادا  کار مناسب با شرایط خود پیدا کنید.

canada tax system for services

استان‌های کانادا با مالیات بر درآمد کمتر

 در سیستم مالیات در کانادا سه استان انتاریو، نواحی شمال غربی و آلبرتا، از افراد مالیات بر درآمد کمتری دارند.

چه کسانی باید مالیات بر درآمد بپردازند؟

  • هر شهروند مقیم کانادا باید اظهارنامه مالیات بر درآمد خود را به دولت ارائه کند و پیش از ارائه اظهارنامه مالیاتی خود، باید اظهار کند که در این کشور مقیم است یا یک سال مالیاتی را خارج از این کشور بوده است.
  •  اگر فعالیت رسمی در این کشور دارید.
  • اگر اقامت دائم در کانادا دارید و یا ازدواج کرده اید 
  •  اگر اشخاصی در کانادا تحت تکفل شما هستند و دولت کانادا شما را فردی مقیم می‌شمارد. 
  • براساس سیستم مالیات در کانادا اگر مدارک مهم شهروندی دارید، شماره بیمه اجتماعی SIN یا کارت بهداشت استان یا گواهینامه رانندگی دارید.
  •  گذراندن ۱۸۳ روز  در این کشور شما را ملزم به پرداخت مالیات شهروندی یک ساله می‌کند.

در سیستم مالیات در کانادا هر شهروند باید پرداخت مالیات را شخصی و  سالیانه انجام دهد. یعنی همسر شما یک اظهارنامه مالیاتی جداگانه از شما دارد و فرزند شما که پاره وقت کار می‌کند، فرم جداگانه کار نوجوانان خود را دارد.

شما می توانید ویزای کشورهای مختلفی را بگیرید از ویزای کانادا گرفته تا ویزای شینگن ولی باید حتما قوانین آن کشور را رعایت کنید از پرداخت مالیات گرفته تا رعایت سایر قوانین.

سیستم مالیات بر خدمات و محصولات

در مالیات بر خدمات و محصولات (GST) مصرف‌کنندگان و افراد برای خرید محصولات و خدمات به جز مواردی چون مواد غذایی، خدمات پزشکی و مراقبت از کودک، علاوه بر قیمت محصولات و خدمات باید مقداری هم به عنوان مالیات بپردازند. این مقدار در سال ۲۰۲۱، ۵% بود.

شما وقتی به اقامت در کشوری می پردازید از اقامت دبی در امارات گرفته تا اقامت در کانادا حتما ملزم به رعایت یک سری قوانین هستید، با اقامت در کانادا و دریافت حقوق بر اساس سیستم مالیات در کانادا ملزم به پرداخت مالیات هستید و حتما باید این قانون را رعایت کنید.

مالیات بر شرکت

 کارآفرینان و سرمایه گذاران، بعد ثبت شرکت و سازمان‌های کاری، باید مالیات بپردازند. مالیات خالص شرکت های کانادایی ۱۵% است و مالیات شرکت های کانادایی مشمول بر شرایط کسر مالیاتی یا کسب و کارهای کوچک ۱۰% است.

canada tax system for cars

مالیات ماشین در کانادا

 خرید ماشین افراد را ملزم پرداخت مالیات می‌کند که بر اساس استانهای مختلف متغیر است.

مالیات خانه در کانادا

مالیات  بر ملک، از موضوعاتی است که برای مهاجران و افراد تازه وارد هم ضروری است و گریبان آنها راه هم می گیرد پس از این موضوع غافل نشوید. این مالیات باید به صورت سالانه به شهرداری (Municipality) پرداخت شود. مقدار این مالیات به اندازه، منطقه سکونت و ملک، امکانات داخل ملک و شرایط گاز و برق و تلفن و خانه بستگی دارد و پرداخت آن به صورت دو قسط مجاز است و مانعی ندارد. براساس سیستم مالیات در کانادا اگر این مالیات را نپردازید شهرداری مجاز است ملک شما را به حراج و مصادره کند.

شما وقتی ویزای کشوری را اخذ می کنید از ویزای یونان گرفته تا ویزای کانادا حتما ملزم به رعایت یک سری قوانین هستید، پرداخت مالیات هستید و حتما باید این قانون را رعایت کنید.

canada tax system for students

مالیات برای دانشجویان در کانادا

اگر در کانادا دانشجو هستید و فاند یا بورسیه بگیرید ملزم به پرداخت مالیات نیستید، فقط هنگامی باید مالیات بپردازید که درآمد شما مانند کارمندان دانشگاه باشد مانند یک استادیار یا دستیار استاد باشد.

در این مقاله سعی کردیم تمام اطلاعات لازم در مورد سیستم مالیات در کانادا را به شما بدهیم امیدواریم برای شما مفید واقع شود.

کاربر گرامی برای کسب اطلاعات بیشتر وارد این صفحه از سایت رسمی کانادا شوید.

https://design.canada.ca/about/top-tasks-for-canada-ca.html

دریافت ویزای کانادا در راه ابریشم:

اگر به دنبال اخذ ویزای کانادا هستید، با کمک متخصصان ماهر راه ابریشم می‌توانید فرآیند دریافت ویزای خود را به آن‌ها بسپارید و احتمال و شانس قبولی پرونده خود را افزایش دهید و تمامی پاسخ سوالات خود را بر اساس آخرین اخبار و قوانین بیابید. برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

ارتباط با راه ابریشم

Untitled 1

phone ۰۲۱-۷۸۷۱۶
insta raheabrisham.tida@
mail info@abrishamgroup.com
Untitled 1 سعادت آباد، سرو شرقی، پ۱۰۳، طبقه 2

با ما در ارتباط باشید 

عنوان ها

مطالب مرتبط

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها