کار در حین تحصیل

کار حین تحصیل در کانادا

کار حین تحصیل شما امکان پذیر است اما آیا با قوانین کار حین تحصیل آشنایی دارید؟ آیا می‌دانید پردرآمدترین شغل‌های پیشنهادی برای دانشجویان چیست و چند نوع اجازه کار دانشجویی وجود دارد؟ می دانید حتی بعد از تحصیل هم می توانید به کار در کانادا ادامه دهید؟ اگر پاسخ این سوالات را نمی دانید با ما همراه شوید تا پاسخ سوالات خود را پیدا کنید.
کار دانشجویی نه تنها دایره اجتماعی و حرفه‌ای شما را گسترش می‌دهد، بلکه سبب آشنایی بیشتر شما با جامعه می‌شود و تجربه کار در کشوری به جز کشور خود سبب افزایش یادگیری و مهارت‌ها می‌گردد و درآمد ایجاد می‌شود و هزینه‌ زندگی دانشجویی شما در کانادا تامین می‌گردد.
شما با اخذ ویزای توریستی کشورهای مختلفی چون ویزای توریستی کانادا یا امارات می توانید به این کشورها سفر کنید ولی اگر به دنبال کار یا تحصیل هستید، باید به دنبال ویزاهای مخصوصی باشید.

سین نامبر

دانشجویان خارجی در این کشور قادرند بدون نیاز به مجوز کار حین تحصیل کنند ولی فقط تا ۲۰ ساعت در هفته می‌توانند مشغول به کار همزمان با تحصیل بشوند. (ولی طبق قانون جدید، میزان مجاز کار دانشجویان در این کشور به بیش از ۲۰ ساعت در هفته هم افزایش یافته است. این اقدام موقت و برای جبران کمبود نیروی کار است.)
پیش از هر چیز باید واژه سین نامبر (SIN Number) را بشناسید چون این شماره برای کار دانشجویان در این کشور الزامی است.
سین نامبر کانادا (Social Insurance Number) شماره ملی ۹ رقمی محسوب می‌شود که منحصر به فرد است و برای هر شخص تازه وارد به کانادا که اقامت دائم این کشور را دریافت نموده است و یا افرادی که با Study permit (دانشجویان) و یا Work permit وارد این کشور می‌شوند، صادر می‌گردد. اگر به دنبال کار حین تحصیل هستید باید این شماره را داشته باشید.
سین نامبر در واقع کد ملی شما در این کشور است که علاوه بر شناسایی اشخاص، برای همه‌ی خدمات مورد نیاز دولتی و معاملات پرکاربرد است. متقاضیان دانشجو و همسرانشان که اجازه کار یا همان ورک پرمیت (Work permit) را دارند، پس از واردشدن به این کشور و انجام کارهایی مانند اجاره منزل و مشخص شدن آدرس خانه و محل سکونت قادرند با پاسپورت، برای اخذ استادی پرمیت و یا ورک پرمیت به نزدیکترین دفتر Service Canada بروند و برگه حاوی سین نامبر خود را بگیرند تا برای کار حین تحصیل استفاده کنند.
توجه داشته باشید که پس از آغاز کار در این کشور فقط ۳ روز برای اعلام این شماره به اداره مهاجرت و شهروندی کانادا مهلت دارید. اقدام برای دریافت این شماره هم رایگان می‌باشد.
اگر به دنبال ویزای کاری کشورکانادا مانند ویزای استارتاپ کانادا یا ویزای خود اشتغالی این کشور هستید این کشور می تواند فرصتهای عالی را به دلیل اقتصاد منحصر به فرد خود برای شما ایجاد کنند.

work whilst study in university

قوانین کار دانشجویی

برای انجام کار حین تحصیل در این کشور باید قوانین و شرایط لازم را رعایت کنید که این قوانین شامل موارد زیر است:
متقاضی باید ویزای تحصیلی معتبر داشته باشد.
شما ابتدا باید در دوره تحصیل واحدهای زبان درسی را بگذرانید تا مجاز به کار شوید و در مدت گذراندن دوره‌ زبان امکان کار دانشجویی نخواهید داشت.
متقاضی کار دانشجویی باید دانشجوی تمام وقت باشد و همچنین مشغول به تحصیل درکالج‌ها و دانشگاه‌های این کشور باشد.
طول دوره تحصیلی شما به عنوان جویای کار باید بیش از ۶ ماه باشد.
بعد اینکه تحصیلتان آغاز شد مجاز به کار کردن می‌شوید و قبل از آن مجاز نیستید.
در ایام تحصیل ۲۰ ساعت در هفته اجازه کار کردن دارید. (از تاریخ ۱۵ نوامبر ۲۰۲۲ تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۳، دانشجویان مجاز به کار بیش از ۲۰ ساعت در هفته هم شدند ولی این قانون موقت و به خاطر کمبود نیروی کار کانادا است.)
در روزهای تعطیل خود چون روزهای تعطیلات رسمی یا تعطیلات بین دو ترم مجازید که به صورت تمام وقت کار کنید و حتی تا ۴۰ ساعت در هفته هم کار حین تحصیل کنید.
شما باید سین نامبر داشته باشید.
اگر به دنبال مهاجرت به یک کشور هستید و نمی توانید بین دو کشور انتخاب کنید، حتما آن دوکشور را باهم مقایسه کنید مثلا اگر بین کانادا یا آمریکا مانده اید، با مقایسه هردو کشور، بهترین کشور که با شرایط شما سازگار است را انتخاب کنید.

اگر به دنبال کار حین تحصیل در این کشورید می توانید لیست مشاغل پردرآمد در کانادا که بهتر است قبل مهاجرت آنها را بدانیم را بخوانید.

انواع کار دانشجویی در کانادا

انواع کار در دوران دانشجویی در کانادا دو نوع است.

کار دانشجویی در محیط دانشگاه یا کار On Campus

اگر متقاضی، دانشجوی تمام وقت باشد و ویزای معتبر تحصیلی داشته باشد، قادر است در همان دانشگاهی که تحصیل می‌کند مشغول به کار گردد و نیازی به مجوز کار هم ندارد.
ولی در این شرایط شاید برایتان سوال پیش بیابید کارفرمای شما برای کار دانشجویی در محیط دانشگاه چه افرادی خواهند بود؟
خود دانشگاه‌، کلیه سازمان‌های دانشجویی، پیمانکارهایی که به طور خصوصی مشغول به کار در محدوده پردیس دانشگاهتان هستند، همگی از پیمانکاران شما در کار حین تحصیل خواهند بودند.

کار دانشجویی در خارج از محیط دانشگاه یا کار Off Campus

اگر متقاضی دانشجوی تمام وقت باشد و استادی پرمیت معتبر نیز داشته باشد، قادر است هفته‌ای ۲۰ ساعت در دوران دانشجویی و به صورت نامحدود در زمان‌ تعطیلی دانشگاه در کانادا کار دانشجویی کند.
ویزاهای مختلفی وجود دارد، از ویزای شینگن گرفته تا ویزای دبی، شما بسته به مقصد خود باید برای ویزای آن کشور اقدام کنید. اگر به دنبال کار یا تحصیل هستید نیز باید به دنبال ویزای کاری و تحصیلی باشید.

work whilst study work permit

انواع اجازه کار

در صورت کار کردن در داخل دانشگاه به صورت on Campus و یا در صورت کارکردن در خارج از دانشگاه به صورت off Campus شما نیاز دارید که در نامه استادی پرمیتتان اجازه انجام آن آمده باشد و دیگر به هیچ مجوز جداگانه‌ای احتیاج ندارید و با همین نامه قادرید در داخل یا از خارج از دانشگاه‌ کار کنید، ولی در اوضاع دیگری به مجوز قانونی کار احتیاج دارید و باید برای آن به صورت جداگانه درخواست دهید.
انواع اجازه کار حین تحصیل و بعد ازدوران تحصیل در این کشور شامل موارد زیر است:

اجازه کار کو آپ (Co-Op Work Permit)

اگر رشته تحصیلی متقاضی دوره کارآموزی یا کو آپ در این کشور داشته باشد، طی کردن و گذراندن این دوره الزامی است و ملزمید برای سازمان یا کارفرمایی خاص کار کنید و حتی اخذ اجازه کار ضروری است. برای اخذ چنین مجوزی باید درخواست دهید و درخواست خود را برای اداره مهاجرت کانادا نیز برای کار حین تحصیل ارسال کنید.

شرایط دریافت کار به عنوان کارآموز (Co–op Student or Intern) به شرح زیر است:

متقاضی باید ویزای تحصیلی معتبر داشته باشد.
کارورزی باید بخشی از برنامه تحصیلی متقاضی باشد.
استخدام متقاضی باید جزو ضروری از دوره در موسسات آموزشی معتبر در این کشور باشد و نامه تاییدیه از موسسه بگیرید.
دوره کارورزی متقاضی نباید از ۵۰٪ دوره تحصیلی عبورکند و به عبارتی بیشتر باشد.

تاکنون راجع به کار حین تحصیل صحبت کردیم ولی پس از تحصیل هم شما مجاز به کار خواهید بود.

اجازه کار پس از تحصیل (Post Graduate Work Permit-PGWP)

متقاضی بعد از فارغ‌التحصیلی هم قادر است در این کشور بماند و تمام وقت کار کند ولی به اجازه کار نیاز دارد که به آن اجازه کار بعد از تحصیل یا به اختصار PGWP گفته می‌شود. برای گرفتن ویزای کار بعد از تحصیل در این کشور باید دارای شرایط زیر باشید
متقاضی باید از دانشگاهی مورد تایید این کشور که (Designated Learning Institute) DLI نامبر داشته باشد، فارغ‌التحصیل شده باشد.
دوره تحصیل متقاضی کمتر از ۸ ماه نباشد.
باید ریز نمرات و مدرک خود را گرفته باشید. (پس دیدید اگر کار حین تحصیل بخواهید شرایط آن با کار پس از تحصیل متفاوت است.)
قبل از انقضای استادی پرمیت به اخذ PGWP اقدام کنید.
فقط یک بار قادر به گرفتن اجازه کار بعد از تحصیل هستید.
زمان مدت استادی پرمیت بعد از تحصیل متقاضی بر اساس زمان تحصیل شما صادر می‌گردد. مثلا، اگر طول تحصیل شما دو سال باشد، استادی پرمیت هم با توجه به آن صادر می‌شود، ولی درصورتی دوره تحصیل شما یک ساله باشد، اجازه کار برای مدت یک سال صادر خواهد شد ولی در پایان سال اول کاری قادرید برای پروسه اقامت دائم این کشور اقدام کنید.

work whilst study multi jobs

آیا امکان داشتن بیشتر از یک شغل برای دانشجویان وجود دارد؟

بله دانشجویان خارجی مجازند همزمان با تحصیل خود در دانشگاه‌ها، در بیش از یک شغل هم کار حین تحصیل کنند.
شاید برایتان سوال پیش بیاید که آیا همسرتان هم اجازه کار در این کشور را دارد؟
جواب بله است. تا زمانیکه متقاضی اصلی در دوره های آکادمیک مشغول به تحصیل است همسر متقاضی می‌تواند کار تمام وقت و بدون قید وشرط داشته باشد.
اگر به دنبال اقامت دبی هستید، حتما اطلاعات اولیه این کشور را مطالعه کنید، تا به مشکل برنخورید.

پر درآمدترین مشاغل دانشجویی و نیمه وقت کانادا

سودآورترین مشاغل دانشجویان در این کشور شامل توسعه دهنده وب‌سایت، نماینده فروش و مترجمی است‌.
هم اکنون کارهای دلیوری هم جز مشاغل بسیار پرطرفدار محسوب می‌شوند چون از نظر درآمدی مقرون به صرفه هستند.
شما می‌توانید از کارهای جنرال گرفته تا کارهای دلیوری و تخصصی را به عنوان کار حین تحصیل انجام دهید. که سطح زبان شما می‌تواند کمک زیادی به شما بکند ولی معمولا پیداکردن کار در این کشور به نسبت برخی کشورهای دیگر بیشتر است و بیشتر دانشجویانی که جدی به دنبال کار باشند، موفق به یافتن کار می‌شوند.
اگرچه پیدا کردن کار تخصصی ممکن است کمی سخت باشد ولی امکان انجام کارهای جنرال هم که شامل کار در رستوران و کارخانه‌ها و شرکت‌های تولیدی است وجود دارد. در مقطع مستر و دکتری نیز می‌توانید پروژه‌های دانشجویی بگیرید، حتی دانشگاه‌ها و اساتید به دانشجویان این پروژه ها را داده و در قبال انجام آنها نوعی درآمد یا کمک هزینه تحصیل اعطا می‌شود.

شما قادر به اخذ ویزای کشورهای مختلفی چون ویزای یونان یا کانادا هستید و باید بسته به شرایط و مقصد مورد نظر برای ویزای درخواستی خود اقدام کنید.

آیا دانشجویان در کانادا ملزم به پرداخت مالیات هستند

دانشجوی بین‌المللی متقاضی کار در این کشور در صورت کار با ویزای تحصیلی کانادا امکان دارد به پرداخت مالیات ملزم گردد. همه‌ی افرادی که برای تحصیل به این کشور می‌روند سالانه باید اظهارنامه مالیاتی ارائه کنند.
سیستم مالیات این کشور بر اساس اقامت عمل می‌کنند و نه براساس شهروندی. یعنی با داشتن وابستگی‌های اقامتی با آن باید برای کار حین تحصیل مالیات بپردازید. اگر جزو یکی از گروه‌های زیر هستید، نشان دهنده وابستگی اقامتی شما است.
اگر شماره بیمه اجتماعی یا سین نامبر (SIN) دارید.
اگر حساب بانکی در این کشور دارید.
اگر بیمه بهداشت این کشور را دارید
اگر گواهینامه رانندگی دارید.
بیشتر از ۱۸۳ روز در طول یک سال در این کشور اقامت کردید.
اگر همسر یا وابستگانی دارید که برای زندگی با شما به این کشور می‌آیند.
شما باید درآمدی که حین کار و تحصیل گرفتید را در پایان سال مالیاتی در اظهارنامه مالیاتی این کشور ارائه دهید. فراموش نکنید که اداره مالیات در هر استان این کشور قوانین خاص خود را دارد و حداقل درآمد سالیانه را با توجه به استان بسنجید. اگر درآمد شما از حداقل درآمد سالیانه بیشتر شد ملزم به پرداخت مالیات بر درآمد هستید.
مثلا حداقل درآمد سالیانه کبک ۱۲,۰۰۰ دلار است و و با گرفتن درآمد بیش از ۱۲,۰۰۰ دلار ملزم به پرداخت مالیات هستید.

شما با دانستن اینکه هر یک از ایالت های کانادا برای چه مهاجرانی مناسب تر است؟ می توانید بهترین ایالت ها برای تحصیل ، کار حین تحصیل و زندگی را پیدا کنید و الویت خود قرار دهید.

work whilst study earning

درآمد دانشجویان در کانادا

حقوق کار حین تحصیل دانشجویی در این کشور معمولا بین ۱۴ تا ۲۰ دلار در ساعت است. در سطوح بالاتر و تحصیلات تکمیلی قادرید به عنوان دستیار پژوهشی استاد تا ساعتی ۲۵ دلار هم درآمد کسب کنید؛ که در کل با کارکردن ۲۰ ساعت در هفته شما قادرید بین ۱۱۰۰ تا ۱۶۰۰ دلار در ماه درآمد کسب کنید که تقریبا همه هزینه‌های زندگی دانشجویی را در بر می‌گیرد هرچند سبک زندگی و شهر محل زندگی شما هم در هزینه‌های شما موثر است مثلا معمولا در شهرهای بزرگ هزینه‌های زندگی بیشتر است.

فراموش نکنید شما بعد از مدتی زندگی در این کشور و رعایت شرایط لازم قادر به اخذ شهروندی کانادا هم می شوید.

انواعی از کار پاره وقت دانشجویی

دستیار تدریس استاد با میانگین ۱۵.۶۵ دلار ساعتی برای کار حین تحصیل
در مقاطع بالاتر تحصیلی چون کارشناسی ارشد و دکترا استاد راهنما اقدام به استخدام دانشجوی خود به عنوان دستیار تدریس می‌کند. دانشجو قادر است در تدریس شاگردان او ، کمک به طرح‌های درسی و دیگر وظایفی که استاد تعیین دارد، به او یاری برساند.
فریلنسر با میانگین ساعتی ۲۵.۶۰ دلار
از این شغل انواع گوناگونی برای کار حین تحصیل وجود دارد، چه نویسندگی باشد چه‌طراح وبسایت باشد. طراحی گرافیکی، برنامه نویسی و غیره همه از انواع این شغل هستند. بسیاری از این نوع شغل‌ امکان دور کاری هم دارد.
مترجم با میانگین ساعتی ۲۱.۱۶ دلار
تسلط به زبانهای دیگر به عنوان زبان دوم و سوم مزیت بزرگی است که بسیار به شما در موارد زیادی یاری رسان است. با ترجمه متون مختلف قادر به کسب درآمد در دوران دانشجویی هستید‌.
فروشندگی با میانگین ساعتی۱۲.۴۲ تا ۵۰ دلار
تسلط به مهارت‌های مختلفی چون روابط اجتماعی و فن بیان قوی شما را در شغل های مختلف کمک می‌کند. فروشگاههای زنجیره‌ای زیادی در این کشور هستند که به دنبال فروشنده هستند و شما می توانید در آنها کار حین تحصیل کنید.
پیشخدمت رستوران با میانگین ساعتی ۱۱ تا ۱۵ دلار
کار در رستوران در شب‌ها یا آخر هفته‌هایتان می‌تواند گزینه‌ مناسبی برای کسب درآمد باشد و فرصت کافی برای درس و تحصیلتان هم دارید. دریافت انعام به که بیشتر از حقوق دریافتی هم است می‌تواند کمک زیادی کند.
پرستار بچه با میانگین ساعتی ۱۴.۶۷ دلار
در این کشور پدر و مادرهای زیادی برای نگهداری فرزند خود نیاز به پرستار دارند تا امور مربوط به فرزند خود را انجام دهند. اگر کودکان را دوست دارید این شغل برای شما می‌تواند مناسب باشد.
راننده تاکسی اینترنتی با میانگین ساعتی ۱۴ تا ۲۵ دلار
در این کشور شرکت‌های تاکسی اینترنتی آنلاین مانند اوبر با ارائه خدمات تاکسی آنلاین می‌تواند زمان خالی شما چه صبح‌ها و عصرها باشد چه آخر هفته‌ها را به عنوان کار حین تحصیل پرکند و شما را به درآمدی برساند تا به کاهش هزینه‌هایتان کمک کند.
شما علاوه بر ویزای تحصیلی قادرید از طرق دیگری چون ویزای تجاری کانادا به این کشور مهاجرت کنید.

ارتباط با راه ابریشم

Untitled 1

phone ۰۲۱-۷۸۷۱۶
insta raheabrisham.tida@
mail info@abrishamgroup.com
Untitled 1 سعادت آباد، سرو شرقی، پ۱۰۳، طبقه 2

با ما در ارتباط باشید 

عنوان ها

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها